Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kočka v bytě

16. 11. 2006

Mezi lidmi panuje poměrně rozšířený názor, že kočka žijící jen v bytě je nešťastná a trápí se, protože nemůže ven. Toto však neplatí o všech kočkách, důležitá je povaha kočky.

Je potřeba si uvědomit, že každá kočka má, stejně jako člověk, jinou povahu a jiné potřeby. Nemůžeme-li tedy dopřát své kočce výběh, měli bychom si vybrat takovou kočku, které pobyt v bytě nebude vadit (takové kočky existují), a byt pak co nejlépe uzpůsobit jejím potřebám. Kočka může žít jak v domku se zahrádkou tak v bytě.

Obrazek


Jakou kočku tedy zvolit?
Kočka, jež vyrůstala v bytě a výběh nikdy nepoznala, jej ani nepostrádá, pakliže jí ho neukážeme. Potom už by jej totiž vyžadovala stále. Existují kočky, u kterých zjistíme velký temperament, takovým pak hledáme domov právě s možností výběhu. Pokud chcete mít jistotu, co bude kočce vyhovovat, neberte si malé kotě, které ještě nemohlo projevit své potřeby a povahu. Dospělou kočku si vezměte z útulku, o které vám dobrý útulek poví, co kočce vyhovuje, jakou má povahu.
Další možností je osvojit si kočku starší nebo takovou, která má zvenku špatné zkušenosti nebo je handicapovaná. Pro takové, které venku zažily strádání jsou plná miska a pelíšek u vás doma daleko důležitější než možnost chodit ven. Bývá to nejvěrnější společník.

Velice důležité je také to jak žijete, jak často jste mimo domov, jak je váš byt velký.
Je rozdíl, pokud se jedná o byt, kde žije rodina s dětmi, které přijdou už po obědě ze školy a nebo je člověk už v důchodu a tak má kočka dost pozornosti, není sama a tak pro ni velikost bytu ani není nijak důležitá. Ale pokud žijete sami, např. v bytě 1+1 a jste převážnou většinu dne mimo domov, kočku si raději nepořizujte, bude mít smutný život.         

Jak uzpůsobit byt?
Kočka vás bude milovat, umožníte-li jí dívat se z otevřeného okna (při vhodném počasí). Na okně a balkoně je nutná
síť.  Pokud máte balkón je nutné ho zabezpečit zasíťováním a to i v případě, že bydlíte v přízemí! Do bytu je pak třeba pořídit kočce WC se stelivem, které pohlcuje pachy. Nejlepší umístění je zpravidla v koupelně či klidném zákoutí chodby. Na broušení drápků je vhodné škrabadlo, dnes je jich velký výběr a nebo můžete kočičí strom i sami vyrobit - návod na výrobu kočičího stromu. Měla by mít pár hraček – chrastící myšky, míčky či třeba jen obyčejnou kuličku z papíru. Další tipy na přizpůsobení bytu Vaší kočce najdete v rubrice Kočičí architektura.

 

Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

 

Nadváha u koček v bytě
Výborným řešením, jak kočku v bytě zabavit a zároveň alespoň zčásti omezit její přísun kalorií, jsou různé dávkovače jídla a různé jiné vychytávky. Namátkou jmenujme např. Labyrint CatIt Design Senses od Hagenu, o kterém velmi hezky píše na svém
webu jedna z našich fanynek, nebo CatActivity FunBoard od Trixie, který mají ve svém novém domově Apolenka, Dominik a Oskar.


Labyrint CatIt Design Senses

101---dominik-je-expert-na-hroty.jpg
CatActivity FunBoard od Trixie

"Dvě kočky vás přijdou nastejno jako jedna kočka, ale užijete si s nimi dvojnásob legrace." (Alexander Lloyd)

Většině koček je samotným smutno, proto doporučujeme pořídit kočce
kočičího kamaráda. Ideální je, současně pořídit kočky dvě, které jsou na sebe zvyklé. Kočka je společenský tvor a samotou velmi trpí. Takto není závislá na vás, pokud na ni zrovna nemáte čas. Paní, které jsme radily pořídit kočky dvě a zdály se jí v bytě přece jen příliš, se po roce narodilo miminko a kočička začala žárlit – svou žárlivost projevovala tak důrazně, že nám ji paní musela vrátit. Svěřila se potom, že až děťátko odroste a znovu bude chtít pořídit kočičku, dá již na naše rady.

Obrazek
 

Kastrace je nutná jak pro kočku chodící ven tak pro kočku bytovou. Nekastrovaná kočička se v cca v 5 měsících začne mrouskat a v bytě se trápí, protože jí nedopřejete kocoura. Ta, která chodí ven, by okolo 5. měsíce zabřezla. To opravdu není žádoucí, protože máme tolik koťat, která hledají domov, že není správné nechat rodit další. Totéž platí pro kocoury. Nekastrovaný kocour by nám v bytě v okamžiku pohlavní dospělosti okolo 6. měsíce značkoval své území silně páchnoucí močí. Ten, který má výběh, často zmizí na celé dny i týdny. Vrací se často s opravdu ošklivými poraněními z kocouřích bitek, nebo se vůbec nevrátí. Většina koček, která skončí pod koly aut, jsou nevykastrovaní kocouři. Povaha ani temperament se u kocoura po kastraci nezmění, myši loví stejně a netoulá se, takže je ušetřen popsaných útrap.

Nenechme zvířata trpět za to, že jim nerozumíme. Ke spokojenému soužití s nimi stačí jen jediné – znát a respektovat jejich potřeby.

Poradíme a vysvětlíme chování a potřeby koček každému, kdo by měl zájem.

Fotky od kočičích majitelů, kteří se nechali inspirovat nápady z oblasti Kočičí architektury, najdete v naší fotogalerii na Kočky-online.cz.

Verzi dokumentu pro tisk najdete zde.

 


Nestačí vám výše uvedené informace? Zavolejte nám na telefon 724 142 463, rádi vám poradíme!

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Kočka sama doma.

(Kočky SOS, Petra, 26. 11. 2012 10:07)

S tím, že Vám kočka něco rozškrabe, počítat musíte. Je to přece jen živý tvor. Způsob, jak tomu předejít, je popsán právě výše.. Uzpůsobením bytu - pořízení škrabadel, hraček a různých prolézaček riziko zničení bytu snížíte. A dále ho můžete snížit tím, že si pořídíte starší kočku, která bude už klidnější, naopak koťata Vám něco rozškrabou úplně jistě. Ale i starší kočka si může oblíbit kus koberce nebo sedačky, na kterém bude škrabat, to Vám nikdo dopředu nezaručí. Až budete vybírat kočičku, zavolejte paní Tomalové na tel.č. 724 142 463, ráda Vám s výběrem poradí a doporučí nejvhodnější kandidátku pro Vás.

Re: Kočka sama doma.

(Petr, 28. 11. 2012 15:50)

Ano, kočka "ničí nábytek" a nezabrání ji v tom ani pořízení různých škrabadel a ani to že jí byt kompletně předěláte na něco, co byt už nepřipomíná:-D Možná by nebylo od věci se podívat na fotografie poničeného nábytku a zdí, které kolují na internetu. Mohu jen doporučit:-)

Re: Re: Kočka sama doma.

(Dagmar, 28. 11. 2012 16:52)

Zdí???

Re: Re: Kočka sama doma.

(Kočky SOS, Petra, 28. 11. 2012 19:05)

Ohledně toho, jak moc kočka ničí byt, viz též komentáře našich fanoušků - tedy lidí, kteří kočky mají, na Facebooku: http://www.facebook.com/Kocky.SOS.Hodonin/posts/134120183406683?comment_id=243710

Re: Kočka sama doma.

(Dana, 28. 11. 2012 17:26)

Ano, musite pocitat s tim, ze vam kocka muze neco znicit, protoze si musi nekde brousit drapy. Pokud bude mit kocka v byte od zacatku (tzn. uz, kdyz ji prinesete) ruzna skrabadla (sloupky nebo desky), kde se bude moct protahnout a nabrousit drapy, bude riziko zniceni nabytku mnohem mensi, protoze bude skrabat tam. Jakmile se ale nauci skrabat treba sedacku, neni lehke ji to odnaucit. My mame v kazde mistnosti bud skrabaci sloupek nebo rohovou skrabaci desku a kocky (mame 4) nam nabytek nenici vubec. Kdyz rozcupuji skrabaci sloupky, jednoduse koupime nove.

Pach

(Klára, 26. 10. 2012 18:34)

Je pravda že kočka/kocour velmi zapáchají?? :) Děkuji za odpověď :)

Re: Pach

(Kočky SOS, Petra, 26. 10. 2012 19:16)

Pronikavý kočičí zápach pochází z moči nekastrovaných kocourů a koček, kteří si močí značkují své teritorium. Jejich moč obsahuje chemikálie zvané feromony, které se přenášejí vzduchem, aby je zaregistrovaly další kočky, a získaly tak informaci o připravenosti k páření. Po kastraci moč tento pronikavý zápach ztrácí a kočky a kocouři také již nemají tendenci značkovat, tj. močit mimo kočičí WC. Pokud tedy kočku/kocoura necháte vykastrovat, zapáchat nebude. Kastraci doporučujeme i z jiných důvodů - více viz v rubrice KASTRUJTE! Šiřte prosím tuto informaci všude, kde Vám tvrdili, že kočky smrdí!! Je to jen hloupý předsudek pocházející z neznalosti těch, kdo ho šíří, a kočkám velmi ubližuje.

Re: Re: Pach

(Josef, 9. 11. 2012 22:08)

Přítelkyně má v bytě 5 vykastrovaných koček a musím říci, že skuetečně "smrdí" a to velmi! Každé zvíře, které je zavřeno v bytě "smrdí" včetně malého křečíka. Tvrdit, že kočka nesmrdí, ať už kastrovaná či nekastrovanná je nesmysl.

Re: Re: Re: Pach

(Kočky SOS, Petra, 10. 11. 2012 8:27)

Naše předsedkyně má v bytě koček 50 a nesmrdí to tam. Víte, ono je taky třeba po kočkách uklízet, vybírat jim záchodky například. Pokud mají záchodky plné nevybraných hoven, tak to v bytě samozřejmě smrdí. Vy když jdete na záchod a nespláchnete, tak to bude smrdět taky.

Re: Re: Re: Pach

(Dana, 28. 11. 2012 17:37)

Kocky samotne nesmrdi, smrdi jenom jejich exkrementy. Pokud se v byte pravidelne vetra, pravidelne vybira kocici wc, obcas vyperou textilie (vcetne vycisteni sedacky, pokud ma textilni potah) a kocky necuraji mimo wc (to jde samozrejme brutalne citit), tak mi neni jasne, co by v byte melo smrdet. Vy take jiste doma vetrate, perete povleceni/prikryvky a splachujete wc - ta stejna pravidla plati i pri peci o zvirata.

Re: Pach

(zdenka, 28. 10. 2012 11:17)

Dobrý den, každé zvířátko má charakteristický zápach s tím se musí počítat, když si zvíře pořizujeme. Kočička, nebo kocourek sami o sobě nezapáchají, jsou čistotní, pořád se myjí, samozřejmě, že zapáchají výkaly,ale vše se dá úplně eliminovat. Mám pro svoji kočičku krytý záchod s filtry s kvalitní vystýlkou, takže u mě není žádný zápach cítit (říká to každý,kdo ke mě příjde). Záchod musíte pravidelně čistit, doplňovat vystýlku a pak je vše v pořádku.
Mějte se hezky

Nalezenec :-)

(Janča, 24. 10. 2012 11:58)

Dobrý den, našla jsem kocourka na začátku července, který mňoukal u nás před barákem. Vzali jsme si ho tedy domu, s tím, že vylepíme papíry po okolí, jestli se někomu neztratil, protože ihned zareagoval na kočkolit a šel se vyčůrat pochopili jsme, že žel v bytě. Je to plemeno turécké angory (bílý). Bohužel se nám nikdo neozval. Přítel byl zásadně proti tomu, aby jsme si jí nechali, časem si jí, ale strašně zamiloval, je totiž strašně aktivní a nikdy se s ní nenudíme, ale zjistili jsme, že je nejspíš hluchý,ale to nám nevadí, i přesto ho milujeme. Ale poslední dobou, se nám občas vyčůrá někdě jinde. Nechala bych ho vykastrovat, ale nevím kolik mu je.. jedna paní mi řekla,když jsme ho našli, že mu je tak max. 6 měsíců, za ty 3 měsíce nám dost vyrostl.. bojím se ho vykastrovat už teď protože mám zkušenost s tím, že jsme maminky kocoura nechali vykastrovat v 8 měsíce, ale bohužel to bylo moc brzo, tak jsme ho v roce museli nechat znova převykastrovat, myslíte si že veterináčka pozná kolik mu je let?

Re: Nalezenec :-)

(Kočky SOS, Petra, 24. 10. 2012 12:11)

My kocoury necháváme kastrovat ve věku 6 měsíců. Mohla jste ho tedy nechat vykastrovat hned, jak jste ho našli. Pokud jste tamtoho kocoura museli nechat "převykastrovat", tak pravděpodobně ten veterinář, u kterého jste předtím byli, nebude moc dobrý. Zkuste tedy jiného. V Hodoníně můžeme doporučit MVDr. Vičarovou: http://www.hodoninveterina.cz/ .
Jinak pokud je kocourek takto aktivní, asi by neškodilo zamyslet se nad pořízením kamaráda.

Dvě nebo jedna?

(MauMau, 16. 10. 2012 22:49)

Dobrý den, prosila bych o radu ohledně kočiček. Bydlím sama v bytě 1+1 v Praze, je mi 20 let a hodně pracuji. Celý život jsem chtěla zvíře protože jsem jejich velká milovnice. Rodiče mi ale nechtěli žádné dovolit a tak když ted bydlím sama a mám tu možnost tak bych toho ráda využila. Kočičku si plánuju pořídit na jaře a samozřejmě z útulku. Jen nevím jestli pouze jednu, nebo dvě. Vím že jsou lepší v případě že člověk netráví tolik času doma dvě, ale nevím jestli by to nebylo do tak malého bytu moc. Máte s tím nějaké zkušenosti? Není 1+1 pro dvě kočky moc malý prostor? A také jsem se chtěla zeptat jestli je lepší kočka nebo kocour. Poznala jsem už dost koček, na koních jsme jich měli osm z toho dvě holky a ty byly takové že si spíš někam zalezly a nevšímaly si nás a mazlit se chodili jen kocouři. Možná to byla náhoda že zrovna ty dvě byly spíš samotářky ale chci se právě zeptat jestli pohlaví rozhoduje o tom jak bude kočka k člověku "společenská". Moc děkuji za rady jak od Vás tak třeba od majitelů kočiček co mají zkušenosti :)

Re: Dvě nebo jedna?

(Kočky SOS, Petra, 20. 10. 2012 14:11)

Do bytu 1+1 si můžete vzít dvě kočky, ale nějaké starší, které se spolu kamarádí a které už nejsou tak aktivní. Nebo jednu, která nemá ráda ostatní kočky. V Chýni bychom měli jednu takovou - Idu. Z ostatních koček je hodně nervní, ráda by byla někde sama. Sice chodí ven, ale to asi hodně i proto, že prostě nechce být doma s ostatními kočkami. Jestli chcete, mohla bych Vám ji předat na zkoušku a uvidíme, jak u Vás bude spokojená. Chtělo by to ale spíš si ji vzít na zimu, to se drží doma i kočky, které jsou zvyklé na výběh, takže by jí nebylo líto, že je jen v bytě, naopak by bylo hodně pravděpodobné, že si tepla a toho, že je jedináček, bude užívat. Kdyby se hodně nudila, dá to najevo a pak byste mi ji mohla vrátit. Tak to promyslete a kdyžtak se ozvěte.

Re: Dvě nebo jedna?

(zdenka, 21. 10. 2012 11:24)

Dobrý den, myslím, že nezáleží, jak velký je byt,já mám třípokojový byt a Mia je nejraději v pokojíčku,ráda sedí na okně, nebo si vleze pod válednu,je moc milá, velice čistotná. Vy musíte počítat s tím, že budete mít doma trochu více chlupů, ale dneska jsou různé válečky, rukavice a jiné pomůcky, které Vám pomohou. My dvě už tak žijeme skoro měsíc a je nám spolu dobře. Mia předtím byla zvyklá na zahradě, na chatě, ale rychle se přizpůsobila a v zimě ji bude doma lépe.
Přeji, abyste si dobře vybrala a kočička, nebo kocourek Vám přinášeli jenom radost.

Mia

(zdenka, 29. 9. 2012 9:59)

Dobrý den, tak už mám Miu doma (na zkoušku), ale velice rychle se adaptovala,je velice hodná,prozatím mi doma nic nevyvedla, pořád se válí po zemi,ukazuje mi bříško, chce se nosit a co je nejzajimavější ráda sedí na židli, kde měl místo můj manžel, večer si na chvíli vyskočí do jeho postele, ale pak si jde lehnout do pokojíčku, kde má velké škrabadlo, látkový válec, do kterého se ráda schovává a večer, když se dívám na televizi, mi vyskočí na klín, přede a spi. Přináší mi zvláštní klid do duše, protože mi manžel hodně chybí. Nikdy jsme kočičku neměli, byli jsme "pejskáři", ale zjišťuji, že s kočičkou není žádná starost a děti a vnuci jsou rádi, že mám společnost.
Mějte se dobře, užívejte si hezké podzimní dny.

Re: Mia

(Kočky SOS, Lucka, 30. 9. 2012 22:30)

To je krásný Zdenko! Jsme moc rády za Miu, že má teplý domov, i za Vás.:-) A už na úvod stránek máme: "Kočka nepotřebuje mnoho, ale dává moc." Tak ať se Vám s Miou dobře bydlí a hodně štěstí...

Mia

(zdenka, 25. 9. 2012 18:36)

Dobrý den,
já právě nyní řešim, jestli vzít kočičku na zimu domu, nebo ne,přišla k nám loni v létě, začali jsme ji krmit, za odměnu nám porodila 3 kočičky, které jsme vychovali a dali do dobrých rodin,velkou kočičku jsme nechali vykastrovat, naočkovat, odčervit a přebývá na chatě, kde ji manžel udělal v dřevěném domečku ještě domeček z polystyrénu se senem,pokud nejsem na chatě, tak ji chodim pravidelně krmit. V lednu mi manžel zemřel a já na chatu v zimě chodit nebudu, takže musím vzít Miu domu, v chatě nikdy nic neudělala, chodí na kočičí záchodek, tak snad to u mě doma zvládne. Prosím o názor.
Děkuji
Zdenka

Re: Mia

(Kočky SOS, Petra, 25. 9. 2012 19:35)

Určitě ji vemte k sobě do bytu. I venkovní kočky jsou rády přes zimu v bytě, a na jaře uvidíte, jestli bude chtít ven nebo bude v bytě spokojená. Myslíme si, že spíš bude chtít být s Vámi doma v bytě než sama na té chatě.
Za manžela prosím přijměte naši upřímnou soustrast.